NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ أَيُّوبَ
عَنْ أَبِي
قِلَابَةَ
عَنْ أَبِي الْمُهَلَّبِ
عَنْ
عِمْرَانَ
بْنِ حُصَيْنٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ فِي
سَفَرٍ
فَسَمِعَ لَعْنَةً
فَقَالَ مَا
هَذِهِ
قَالُوا
هَذِهِ فُلَانَةُ
لَعَنَتْ
رَاحِلَتَهَا
فَقَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
ضَعُوا عَنْهَا
فَإِنَّهَا
مَلْعُونَةٌ
فَوَضَعُوا
عَنْهَا
قَالَ
عِمْرَانُ
فَكَأَنِّي
أَنْظُرُ
إِلَيْهَا
نَاقَةٌ
وَرْقَاءُ
İmran b. Husayn
(r.a.)'dan rivayet olunduğuna göre,
Nebi (s.a.v.) seferde
iken bir lanet (sözü) işitmiş de;
"(lanet eden) bu
(kadın) kimdir?'* diye sormuş (Orada bulunanlar);
Bu (kadın) falan
kadınadır devesine lanet etti, demişler. Bunun üzerine;
"Hayvanın üzerinden
(semerini ve yüklerini) indiriniz çünkü o lanetlenmiştir." buyurmuş.
(Oradakiler de) hayvanın üzerinden (yükünü ve semerini) hemen indirmiştir.
İmrân dedi ki: "Boz
rengiyle o deveyi hâlâ görüyor gibiyim."
İzah:
Müslim, birr; Dârimi,
isti'zân; Ahmed b. Hanbel, IV, 429, 431.
Bu hadisenin cereyan
ettiği seferin hangi sefer olduğu hususunda hadis sarihleri kesin bir açıklama
yapamıyorlar. Sadece bunu tesbit edemediklerini söylemekle yetiniyorlar. Aynı
şekilde devesine lanet eden kadının kimliği hakkında onun Ensar'dan bir kadın
olmasının ötesinde bİF bilgi de verilmiyor.
Her ne kadar bazı ilim
adamları, "Kadının hayvana laneti geçtiği ve bedduası kabul edildiği ve
dolayısıyla hayvan mel'ûn olduğu için, Hz. Peygamber o hayvandan uzak
durulmasını emretmiş, üzerine binilmesini yasaklamıştır", demişlerse de,
imam Nevevî'ye göre Hz. Nebiin bu hayvana binmeyi yasaklamaktan maksadı;
lanetleme yasağına uymayan kadını cezalandırmaktır. Çünkü Hz. Nebi daha önce
lânetlemeyi yasakladığı halde sözü geçen kadın bu yasağı çiğneyerek devesine
lanet etmiştir. Rasûl-i Zişân Efendimiz de onu bu fiili bir daha işlememesi
için bu şekilde cezalandırmıştır. Ancak bu yasak hadisenin cereyan ettiği yolculuk
süresince geçerlidir. Etinin yenmesi, satılması ve sözü geçen yolculuk
bittikten sonra Hz. Nebiin beraberinde olmamak şartıyla üzerine binilmesi caiz
olduğu gibi, lanetten önce onun hakkında caiz olan tasarrufların hepsi yine
caizdir, Bezlü'l-mechûd yazarının açıklamasına göre, Hz. Nebi'in o deveye
binmeyi yasaklamasını onun lanetlenmiş olmasına bağlamak çok yanlıştır. Çünkü
deve lanete layık ve ehil bir hayvan değildir. Bir hadis-i şerifte de
açıklandığı gibi lanete müstehak ve ehil olmayan bir varlığa yapılan lanet,
sahibine döner.[bk. 4905 numaralı hadis Tirmizi, birr]